15.06.2020 r -zajęcia dla dzieci 5-6 letnich (gr IV,V i filia przedszkola)

Dzień dobry kochane Niezapominajki, Bratki, Tuptusie wraz z Rodzicami!

 

Jak tam po dniach wolnych? Wypoczęci, czy zmęczeni? Byliście w lesie obserwować przyrodę? A może odpoczywaliście w domku, np. na działce, w ogródku? W tym tygodniu zajmiemy się „Wakacyjnymi podróżami” wraz z Adą i Olkiem z pakietu „Nowe przygody Olka i Ady”

Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże” czytanego przez Rodzica. Książka (s. 84–85)

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=87

 

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.

Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie.

Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada. Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.

Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata.

Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie.

Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu.

Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

 

No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa. A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ani przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.

Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.

Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.

Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...

Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada. – Ja nie mogę!

Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek. – Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada. – To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus. Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.

Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.

Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.

Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.

Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

− Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

− Co wskazywał palec Olka?

− Co wskazywał palec taty?

− Gdzie chciała pojechać mama?

− Co wspominała cały czas Ada?

− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

 

Ćwiczenia w czytaniu (dla dzieci 6 –letnich i potrafiących czytać). Pozostałym dzieciom tekst odczytują Rodzice.

Przeczytajcie tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce. Dowiecie się więcej o globusie.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=87

 

Zabawa „Podróż nad Morze Bałtyckie”.

Otwórzcie poniższą mapę wybrzeża zachodniopomorskiego i podobnie jak Ada i Olek z zamkniętymi oczami wskażcie palcem miejsce wypoczynku. Przeczytajcie nazwę nadmorskiej miejscowości oraz jak nazywają się sąsiednie miejscowości leżące nad Morzem Bałtyckim. Zaproście też do tej zabawy pozostałych domowników. Miłego poróżowania.

https://pomorzezachodnie.travel/media/default/0001/19/FLM243SzlakLatarnMorskich_miniatura.jpeg

Zabawa ruchowa „Brzeg, morze”. W pokoju na podłodze kładziemy wstążkę lub pasek bibuły, która podzieli pokój na brzeg i morze. Dziecko stoi na brzegu, czyli przed wyznaczoną linią (wstążką, bibułą). Na hasło morze przeskakuje obunóż wstążkę i jest w morzu. Na hasło brzeg przeskakuje obunóż do tyłu i stoi na brzegu. Jeżeli jest dwoje dzieci można wprowadzić element rywalizacji – wygrywa to dziecko, które będzie bezbłędnie reagować na wydawane polecenia. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Oglądanie widoków wybrzeża.

Wszyscy lubimy wypoczywać nad morzem. Przypomnijcie sobie nadmorskie widoki i najpiękniejsze plaże w Polsce..

 

https://www.google.com/search?q=najpi%C4%99kniejsze+pla%C5%BCe+pla%C5%BCe+w+polsce&tbm=isch&hl=pl&ved=2ahUKEwj41_mPzYHqAhVUvyoKHdXZD6UQrNwCKAJ6BAgBEDk&biw=1349&bih=663

Praca plastyczna „Wakacje na Wybrzeżu” podczas słuchania odgłosu szumu morza.

Słuchanie nagrania odgłosu fal morskich uderzających o plażę.

https://www.youtube.com/watch?v=Dm7zsBkq2K4

 

Rodzic pyta dziecko:

− Co słyszysz?

− Czy ten odgłos jest przyjemny?

− Pokaż rękoma, jak porusza się fala.

Dokończ zdanie: Chciałbym (chciałabym) pojechać nad morze, bo…

 

Do wykonania pracy plastycznej potrzebne będą: wyprawka - karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-bbplus-wyp/mobile/index.html#p=85

Kolejność wykonania pracy:

  • Wypychanie z karty gotowych elementów. Jeżeli nie macie wypychanki, możecie ją wydrukować i wyciąć elementy lub namalować własne elementy kojarzące się z zabawą nad morzem.

  • Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

  • Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.

  • Porządkowanie miejsca po zakończeniu pracy.

  • Zrobienie fotki pracy i przesłanie na e-mail grupowy.

 

Zabawa ruchowa „Burza na morzu”.

Rodzic kładzie na podłodze 3 poduszki. Dziecko jest marynarzem. Siada na środkowej poduszce. Rodzic jest kapitanem, staje naprzeciwko i wypowiada komendy, na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem.

Spokój na morzu – dziecko delikatnie kołysze się (na boki) na poduszce, mówi cicho szszyy…

 

Na lewą burtę – przesiada się o jedną poduszkę w lewą stronę.

Na prawą burtę – przesiada się o jedną poduszkę w prawą stronę.

Burza na morzu – zajmuje dowolne miejsce lub zamienia się miejscem z rodzeństwem, gdy bawi się więcej dzieci.

 

Zajęcia popołudniowe.

 

Ciekawostki o latarni morskiej w Świnoujściu „Czy wiesz, że…”

Latarnia Morska Świnoujście jest najwyższą na polskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego i najwyższą latarnią zbudowaną z cegły na świecie. Na jej szczyt prowadzi dokładnie 308 schodów.

Latarnie informowały i informują załogi statków, wskazując światłem i sygnałem radiowym miejsce, w którym się znajdują oraz ostrzegają przed mieliznami (bardzo płytkimi miejscami w morzu na których mógłby statek osiąść). W czasie mgły wiele latarni wysyła również sygnał dźwiękowy, tzw. buczek mgłowy.

Kiedyś w budynkach latarni mieszkali latarnicy z rodzinami, dbając o to, aby latarnia nigdy nie zgasła. Obecnie sterowanie światłem odbywa się automatycznie.

 

Rokrocznie w Dniu Flagi, obchodzonym 2 maja, wywieszana jest na latarni największa flaga w Polsce.

Latarnia morska do wyboru:

  • nauka rysowania, jak na filmiku.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZHlhnwOKMdM

 

Zabawa – opowieść ruchowa „ Na plaży” (według Małgorzaty Markowskiej).

Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po pokoju w jednym kierunku).

Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry).

Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok).

Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dziecko siada skrzyżnie).

Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje bieg po pokoju).

 

Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży tyłem).

  Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez przetoczenie, do leżenia przodem).

 

Rozpoznawanie kształtów zwierząt morskich.

Spróbujcie odgadnąć jakie zwierzę morskie usypane jest z kulek. To wcale nie jest takie łatwe.
https://www.youtube.com/watch?v=tlR8g8XP-XY

 

Życzymy udanej zabawy. Miłego dnia i do jutra.

15.06.2020 r -zajęcia dla dzieci 3-4 letnich (gr I, II,III i filia przedszkola)

Witajcie Maczki, Szafirki, Stokrotki i Tuptusie!

Już po długim weekendzie. Mamy nadzieję, że spędziliście go dobrze? Bawiliście się, podróżowaliście, podziwialiście przyrodę... Ale przede wszystkim, że jesteście cali i zdrowi z uśmiechami na buziach!

Już czuć powiew lata i wakacji, a dziś dodatkowo zaczniemy temat dotyczący wakacyjnych podróży! Przygotowani? Zaczynamy :)

Hasła promujące zbieranie makulatury - Szkolne Blogi

 

Zabawa ruchowa przy piosence Wakacje.

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM – Zozi-Bezpieczne wakacje

Dziecko podczas nagrania spaceruje swobodnie po domu, może tańczyć, podskakiwać. Kiedy Rodzic zatrzyma nagranie muzyki, dziecko ilustruje ruchem sposób spędzania czasu: nad morzem, w górach, nad rzeką/jeziorem (według poleceń wydawanych przez Rodzica, np. opalamy się na plaży, wspinamy się w górach itp.).

 

Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Burza.

Kiedy Rodzic wygrywa rytm na grzechotce, dziecko spaceruje i rozglądają się wokół siebie. Kiedy Rodzic kilka­krotnie uderzy w bębenek (miskę), to sygnał, że zbliża się burza – dziecko musi kucnąć i nakryć głowę rękami.

 

Zabawa ruchowo-naśladowcza ,,Czym podróżujemy?’’

Pociągi - gify, animowane gify, śmieszne gify, super gify, bajkowe ...

Wybierzemy się w podróż. Będziecie pokazywały ruchem pojazd, którym będziecie się poruszać. Wyruszamy z domu samochodem- biegacie, naśladując rękami kręcenie kierownicą -zatrzymujecie się i zostawiacie samochód na parkingu. Teraz wsiadacie do samolotu. Samolot startuje (kucacie), unosicie się i biegniecie z rozłożonymi rękami i lądujecie (znów kucacie). Następnie wsiadacie do pociągu (pozycja na baczność). Dojechałyście nad piękne jezioro, gdzie wsiadacie do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania). Kiedy dopłyniecie do drugiego brzegu, tam już czeka na Was rower, którym pojedziecie na polanę, (kładziemy się na plecach robiąc ćwiczenie „rowerek”)gdzie odpoczniecie na kocyku po całym dniu wrażeń.

Zagadki wakacyjne.

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)

 

Można na niej się opalać,
zamki z piasku też budować.
Gdy się znudzi, można z mamą,
brzegiem morza spacerować... (plaża)

 

Mały domek z materiału,
w nim poduszki oraz koce.
Można smacznie w nim przesypiać,
letnie ciepłe noce... (namiot)

 

Mały, lekki, kolorowy,
latem zawsze modny.
Dobry do hasania w wodzie,
na plażę wygodny... (strój kąpielowy)

 

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller „Wakacje”.

Drogi rodzicu! Usiądźcie wygodnie i przeczytaj dziecku opowiadanie, pokazując przygotowane do niego ilustracje.

Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

I będzie plaża! – zawołała Ada.

I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dzia­dzio.

Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

  • Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

     

Rodzicu! Zadaj dziecku pytania dotyczące opowiadania, niech postara się na nie odpowiedzieć, pilnuj proszę, zachęć dziecko, aby starało się mówić pełnymi zdaniami.

 

Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

Czym można podróżować w czasie wakacji?

Filmik edukacyjny o „Środkach transportu”

https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

 

Po południe:

 

Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?

Dziecko przyglądają się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Enya- One By One GIF | Gfycat  Makieta morza - zajęcia projektowe - Leśnickie Skrzaty 

 Pałac Kultury i Nauki, czyli kongresy w najwyższym budynku w ... Wyklęta Przeklęta: Wyklęta przeklęta

 

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

 

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

 

Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.

Na podstawie rysunków przedstawiających poszczególne pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy, nazwij przedstawiony na nim pojazd, naśladując ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

 

  1. Utrwalanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni – Gdzie jest mój samochód?

Dziecko wybiera sobie jeden pojazd stawia go w pokoju, w dowolnym miejscu. Siada na dywanie i próbuje nakierować rodzica na miejsce, w którym jest ukryte posługując się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, za, pomiędzy.

Zadaniem rodzica jest odnalezienie go i określenie, jaki jest ten pojazd (np. samochód osobowy, duży, zielony). Następnie następuje wymiana ról- teraz rodzic chowa pojazd, a dziecko go szuka i określa jaki jest.

 

Kilka zadań do wykonania :)

https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/statek-grafomotoryka/

Dla rodziców – Strona 2 – Przedszkole Pszczółka Maja

 

 

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/06/WAKACYJNE-KARTY-PRACY-zestaw-2.pdf

 

Miłego dnia kochane dzieciaczki!

 

Pozdrawiamy Was serdecznie!

dowidzenia-mikołaju – Przedszkole Miejskie nr 2 w Zamościu

 

12.06.2020 r -zajęcia dla dzieci 5-6 letnich (gr IV,V i filia przedszkola)

Dzień dobry kochane Niezapominajki, Bratki, Tuptusie wraz z Rodzicami!

 

Witajcie po dniu wolnym. Pewnie jesteście wypoczęci i w dobrych nastrojach. Dziś dalej wirtualnie wędrujemy po lesie i polu, by poznać ich tajemnice. Żeby rozbudzić się zaczniemy zabawą ruchową.

 

Zabawa ruchowa „ Zwierzęta w lesie”. Każde dziecko ustawia sobie krzesełko na dywanie. Skacząca wiewiórka w półprzysiadzie, ze złączonymi z przodu dłońmi, trzyma orzeszek – dziecko skacze obunóż wokół swojego drzewa (krzesełka).

Niedźwiedź wspina się na drzewo – w siadzie na krzesełku dziecko wykonuje naprzemienne ruchy rękoma i nogami.

Wąż – dziecko w pozycji leżącej naśladuje wijącego się między krzesełkami węża. Syczy: sss… Na sygnał Rodzica ( klaśnięcie w dłonie) nieruchomieje i nasłuchuje.

 

Układanie zdań na temat zwierząt przedstawionych na zdjęciach/obrazkach i liczenie słów w ułożonych zdaniach (dzięcioł, sowa, jaszczurka).

 

Np. Zagrożona jaszczurka ucieka odrzucając swój ogon. (6 słów).

Układanie rymów do nazw zwierząt.

Rodzic podaje nazwę zwierzęcia, a dziecko wymyśla do niej rymy, np.

wiewiórka – chmurka, piórka, kurka

myszka – szyszka, pliszka, łodyżka

niedźwiadek – dziadek, niejadek…

 

Dzielenie nazw zwierząt przestawionych na zdjęciach/obrazkach na sylaby (dzieci 5-letnie) lub na głoski (dzieci 6-letnie).

 

Zastanówcie się i powiedzcie Rodzicom, ile kresek oznaczających sylaby lub głoski postawilibyście w prostokątach pod każdym obrazkiem.

Segregowanie zdjęć/obrazków zwierząt na te, które przedstawiają ptaki, ssaki i owady. Wydrukuj kartę pracy.

 

Czerwoną pętlą otocz ssaki, czyli takie zwierzęta, których młode po urodzeniu ssą mleko matki (podpowiedź: zając, lis, dzik, niedźwiedź, sarna, wiewiórka),

zieloną ptaki (wilga, sroka, wrona),

brązową owady (motyl, biedronka, mrówka, pszczoła).

Słuchanie opowiadania „Wycieczka na pola” czytanego przez Rodzica.

 

Pewnego dnia na wsi wybrałam się na spacer ze znajomym leśnikiem na pobliskie pola. Wzięliśmy lornetki. Znajomy zwrócił mi uwagę na krążące nad polami ptaki. Oglądaliśmy je przez lornetki. Krążyły tam: myszołów, krogulec i pustułka – wszystkie drapieżne, wypatrujące zdobyczy.

Znajomy pokazał mi w ziemi norki chomika i myszy polnej. Widać było wiele świeżych kopców kreta. Niedaleko nas przebiegły kuropatwy. Widziałam także bażanta. Słyszałam śpiew skowronka. Spacer był przyjemny. Znajomy leśnik opowiadał mi o innych zwierzętach spotykanych na polach – o zającach, bażantach i kuropatwach… To był miły, pełen wrażeń dzień spędzony na spacerowaniu i podziwianiu flory i fauny pola.

 

Ćwiczenia klasyfikacyjne – „Zwierzę z pola (z łąki) czy z lasu?”.

 

Obejrzyjcie obrazki/zdjęcia, nazwijcie zwierzęta. Wśród nich jest 6 zwierząt żyjących w lesie i 6 żyjących na polach. Odszukajcie je i wymieńcie. Ciekawe, czy uda się Wam?

Zwierzęta najbardziej pracowite i pożyteczne.

Rozwiążcie zagadkę:

Pracowitsze są od ludzi, wstają, gdy je słonko zbudzi.

Zorganizowane jak żołnierze,

każda coś do pyszczka bierze – igły sosny lub źdźbła słomy.

 

Co to za zwierzęta? Wiesz, tylko pomyśl! (mrówki)

Ciekawostki o mrówkach.

Mrówki mają smukłe ciało, dużą głowę, wąski i wydłużony tułów, odwłok jajowaty, duży, czułki kolankowato załamane, narząd gębowy, gryzący, szczęki dolne przystosowane do zlizywania cieczy. Nogi mają cienkie i długie. Królowa ma skrzydła, robotnice ich nie mają. Samice żyjące krótko mają skrzydła. Królowe i samice tracą skrzydła po okresie godowym.

Mrówki tworzą duże społeczeństwa, w których każdy osobnik jest podporządkowany interesom całej kolonii (wykonuje ściśle określone funkcje). Jedynym obowiązkiem królowej jest składanie jaj. Najwięcej w mrowisku jest robotnic. Wykonują one wszelkie prace: dostarczają pożywienie, sprzątają, bronią przed obcymi, opiekują się potomstwem.

 

Zabawa ruchowa „Pracowita mrówka”. Zaznaczamy w pokoju miejsce mrowiska, np. poprzez położenie poduszki na dywanie. Dziecko porusza się po pokoju na czworakach. Na hasło Rodzica: Mrówka wraca do mrowiska – dziecko idzie do mrowiska i odpoczywa (siada na poduszce).

 

 

Oglądanie zdjęć „Najbardziej pracowite zwierzęta” (dla chętnych).

https://pl.legaltechnique.org/articles/zhivotnie/samie-trudolyubivie-zhivotnie-bull-novosti-v-fotografiyah.html

Oglądanie filmu „10 najbardziej leniwych zwierząt na świecie” (dla chętnych).

FILM - 10 NAJBARDZIEJ LENIWYCH ZWIERZĄT NA ŚWIECIE!

 

https://www.youtube.com/watch?v=qz2aVVYbeSY

Formularz deklaracji do wydruku | Miejskie Przedszkole nr 52 w ...

Ćwiczenia ruchowe metodą opowieści ruchowej – „W lesie”.

Rodzic opowiada, a dziecko wykonuje ruchy, gesty, naśladuje dźwięki, o których jest mowa.

 

Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje w miejscu).

Ścieżka robi się coraz węższa, (idzie powoli, przeciskając się lub gęsiego – jedno za drugim- gdy jest dwoje dzieci).

Las staje się bardzo gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (pokazuje różne sposoby przedostawania się przez las – skłony, przejścia na czworakach itd.).

Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonuje skłony głowy w tył, na boki), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami o podłogę).

Idziemy dalej. Widzimy w oddali stojącą sarenkę (dziecko zatrzymuje się),

biegnącego dzika (dziecko biegnie),

skaczącą po drzewach wiewiórkę (skacze naśladując ruch wiewiórki).

Przechodzimy obok nory borsuka, który sprząta zwoją norę, bo jest czyściochem (dziecko prezentuje ruchy imitujące sprzątanie, np. zamiatanie itd.).

Wchodzimy na polanę, biegamy radośnie, podskakujemy, zrywamy kwiaty (bieg, podskoki z nogi na nogę, skłony).

Powoli wracamy do domu (marsz).

 

Zajęcia popołudniowe.

 

Innym najbardziej pracowitym zwierzęciem jest pszczoła. Jest owadem dobrze znanym każdemu z Was. A pszczeli miód jest przysmakiem nie tylko Kubusia Puchatka.

 

Nauka rysowania krok po kroku - do wyboru:

 

Zabawa ruchowa „Pracowite pszczoły” przy muzyce N. Rimskiego – Korsakowa „Lot trzmiela”. Dziecko chodzi po pokoju naśladując lot i bzyczenie pszczoły. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, przykuca i naśladuje zbieranie pyłku z kwiatka.

https://www.youtube.com/watch?v=bl_bsDZBe6g

Zabawa dydaktyczna „Szukamy pszczółki lub mrówki”

Potrzebny będzie wcześniej narysowany przez dziecko obrazek pszczółki lub mrówki. Dziecko wychodzi na chwilkę z pokoju, a w tym czasie Rodzic chowa obrazek. Powracające do pokoju dziecko ma odnaleźć ukryty obrazek pszczółki lub mrówki. Jest ono słownie instruowane przez Rodzica, w jaki sposób ma się poruszać, aby dojść do miejsca, gdzie jest schowany obrazek. Np.: Idź prosto. Stop! Na prawo. Stop! Na lewo. Prosto. Stop! Spójrz wyżej. Jeżeli dziecko znajdzie powtarzamy zabawę zmieniając miejsce ukrycia obrazka lub zamieniamy się rolami jeżeli dziecko dobrze daje sobie radę z określaniem kierunków.

Oglądanie filmu „Maja wśród mrówek” z serii „Pszczółka Maja”.

https://www.youtube.com/watch?v=s6v8WPrssl8

 

 

 

Cudownego weekendu Kochani. Ma być ładnie i bardzo ciepło. Może wybierzecie się do lasu odpocząć w cieniu drzew i pooddychać świeżym powietrzem. Weźcie koniecznie lupę i pooglądajcie w powiększeniu ślimaki, pająki, chrząszcze, biedronki i to wszystko co Was zainteresuje. Czekamy na zdjęcia i informacje co robicie na naszej poczcie grupowej. Serdecznie Was pozdrawiamy.

image001 – Trojdenek