25.05.2020 r.- zajęcia dla dzieci 5-6 letnich (grupa IV, V oraz filia przedszkola).

Dzień dobry kochane Niezapominajki, Bratki, Tuptusie wraz z Rodzicami!

 

Czas szybko płynie, no i już mamy czwartek. Powoli zaczynamy myśleć o naszym pożegnaniu. Przed koronawirusem przygotowywalibyśmy wielką uroczystość pożegnania z wierszykami, piosenkami, tańcami i zaproszonymi gośćmi. Dzisiaj możemy jedynie zobaczyć i posłuchać, jak to było w przedszkolu Ady oraz powspominać czas spędzony w naszym przedszkolu. Zaczynamy.

 

Zabawa „Z czym kojarzy się przedszkole”.

Na stole leży kartka A-3 na środku której położone jest dowolne zdjęcie z naszego przedszkola. Dziecko podaje dowolne skojarzenia z przedszkola, a Rodzic zapisuje je wokół zdjęcia. Np. uśmiech, sympatia, przyjaźń, dobre obiadki, różne zabawki, koledzy i koleżanki itd.…

 

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Pocieszajki dla maluchów”.

Książka str. 86-89

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=89

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=90

 

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.  

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.

Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.

Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:

O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła!

Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę: Kum, kum, kum! Rech, rech, rech! Było przedszkolaków trzech. Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo! Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo! Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz!

Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej…

Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek. Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały: – Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!

 

Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.

Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.

Mnie też – odpowiedziała dziewczynka.

Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała.

A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.

Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.

Mnie też!

I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia.

Kwadraty – dokończyła Ada.

Tak! Kwadraty!

I co jeszcze? – Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.

A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.

Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.

I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!

Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.

Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.

Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami. Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.

Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.

Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.

A co to są pocieszajki?

To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko. Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.

To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.

Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada.

Kiedyś cię odwiedzę.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

− Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

− Co przygotowali młodsi koledzy?

− Co robiły Ada i Kasia?

− Kogo pożegnała Ada?

− Co to były pocieszajki Ady?

− Gdzie je zostawiła?

 

Samodzielne czytanie tekstu znajdującego się pod ilustracjami w książce (6-latki).

Pozostałe dzieci poproszą o to Rodziców.

Książka str. 86-89

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=89

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=90

 

Zabawa ruchowo-naśladowcza – „Letnie zabawy”.

Dziecko naśladuje zabawy na powietrzu,(np.: pływanie, granie w piłkę, budowanie z piasku…) na hasło – nazwę danej czynności podaną przez Rodzica.

 

Wspominanie przez dziecko tego, co zapamiętało z pobytu w przedszkolu.

 

Oglądanie zdjęć z przedszkola zrobionych podczas uroczystości, wycieczek, ciekawych zajęć w przedszkolu i swobodne wypowiadanie się, wspominanie.

 

Zabawa „Dokończ zdania”.

 

Rodzic rozpoczyna zdania, a dziecko kończy je:

  • W przedszkolu lubiłem/ lubiłam…

  • W przedszkolu nie lubiłem/nie lubiłam…

  • W przedszkolu czułem się/czułam się…

 

Co najbardziej podobało się w przedszkolu” – rysunek wykonany przez dziecko.

Karta pracy, cz. 4, s 76. Ponadto: wskazywanie obrazków zgodnie z kolejnością pór roku.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Zabawa ruchowa – „Po muszli ślimaka”. Dziecko idzie tip - topkami – po linii przypominającej kształt muszli ślimaka, ułożonej na dywanie z tasiemki czy sznurka lub narysowanej kredą na chodniku.

 

Zajęcia popołudniowe.

 

Uzupełnianie kart pracy (dla chętnych):

Karta pracy, cz. 4, s. 77. Czytanie tekstu z Rodzicem lub samodzielnie. Rozmowa na temat tego, co dziecko poznało w przedszkolu. Rysowanie słoneczek po śladach. Kolorowanie rysunków.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

 

Zumba dla dzieci.

Potańczcie trochę. Na rozgrzewkę taniec znany niektórym z Was z wcześniejszych zajęć.

„Gangnam Style" https://www.youtube.com/watch?v=9fgA6TJ5VHY

 

Teraz nowy, bardzo radosny i jak zobaczycie można go zatańczyć wszędzie, samemu lub z rodzeństwem i Rodzicami. Spróbujcie.

Sofia by Alvaro Soler https://www.youtube.com/watch?v=10vVaWfDzak

Opowiadanie obrazków stosowanie określeń upływającego czasu.

 

Popatrzcie na obrazki. Zastanówcie się i powiedzcie, co Ada robiła kiedyś, co robi teraz, a co będzie robić w przyszłości, czyli po wakacjach.

A my w bardzo bliskiej przyszłości, bo pojutrze rozpoczniemy wakacje. Odpoczywać będziecie w różnych miejscach. W może pod namiotem na działce, a może w górach lub w namiocie. Pochwalcie się na poczcie grupowej.

Pomysł na samodzielnie zrobione warcaby.

Niestety nie udało nam się zorganizować w przedszkolu turnieju gry w warcaby, ale warto doskonalić zdobyte już umiejętności. Nie wszystko można jednak zabrać ze sobą na wakacje. Zobaczcie, jak bardzo prosto można je zrobić samemu. Może będziecie chcieli z tej propozycji skorzystać w przyszłości.

Wystarczy kartka ksero, stara gazeta, nożyczki, klej, 12 muszelek i 12 kamyczków. Z kartki ksero wycinamy maksymalnie duży kwadrat. Z gazety wycinamy 32 kwadraciki o boku 2,5 cm, rozkładamy je na kartce w szachownicę i przyklejamy. Muszelki, kamyki, małe szyszki, nakrętki po napojach, mleku itd. – to nasze pionki do gry. Gotowe. Można rozpoczynać wakacyjne rodzinne turnieje warcabowe, np. na plaży, w domku, pod namiotem itd.

 

 

Oglądanie filmu „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą. Bezpieczne wakacje”.

Wakacje to cudowny czas, ale zawsze trzeba pamiętać o bezpieczeństwie. Wcześniej mówiliśmy, jak bezpiecznie wypoczywać w górach, a dziś zobaczcie, jak należy to robić nad wodą.

 

https://m.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Ada podczas przedstawienia na zakończenie roku żegnała się ze wszystkimi (dziećmi, paniami, panem) tym wierszykiem:

Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

 

będziemy wspominać kochane przedszkole!

A my już tęsknimy za Wami, chociaż został nam, jeszcze jeden wspólny dzień przed rozpoczęciem wakacji. Do jutra Kochani.